공유뉴스

생활/문화 > 문화
기사원문 바로가기
정태춘 붓글전 “노래여, 노래여" 숏폼 취재기
郑泰春书法展《啊歌,啊歌》的短篇报道 Short Form Report on Jeong Tae-chun’s Calligraphy Exhibition “Oh Song, Oh Song”
repoter : 김가중 ( kimgajoong@naver.com ) 등록일 : 2025-06-05 12:01:00 · 공유일 : 2025-06-05 12:36:41

숏폼 바로가기:

https://studio.youtube.com/channel/UC2eGZM4BoWXNHYtS-fov9VA/videos/short?filter=%5B%5D&sort=%7B%22columnType%22%3A%22date%22%2C%22sortOrder%22%3A%22DESCENDING%22%7D

 

독학과 불계공졸 정태춘은 우리 시대의 뛰어난 싱어송라이터로 거리에서, 광장에서, 그리고 <불후의 명곡> 무대에서 한 시대를 같 은 하늘 아래 살아가는 사람들의 가슴을 울린 가수이다. 지난 세월 나는 답사를 다닐 때면 정태춘의 <북한강에서> 와 그의 아내 박은옥의 <회상>을 카세트 테이프에 담아 달리는 버스 안에서 들으며 시대의 아픔과 고뇌를 같이 하 였다. 그의 노래에는 짙은 서정과 사려 깊은 서사가 하나로 되어 있다는 것이 중요한 특징이고 매력이고 자랑이라 고 할 수 있다. 10여 년 전 그가 홀연히 내게 붓글씨 작업을 보여주었을 때 정태춘의 운율이 마침내 시각적 이미지 로 재현된 것이라고 생각했다. 정태춘은 모든 것을 독학으로 홀로 이룬 것이지만 언제나 마음의 은사는 있었다. 시 는 신경림, 정신은 백기완 선생을 사숙(私塾)하였는데 글씨에서는 추사 김정희의 조형 정신에 의지하고 있음을 알 수 있었다. 추사는 말했다. 내 마음을 다했으면 잘 되고 못 되고를 따지지 않는다.’ 정태춘의 붓글씨에는 그런 불 계공졸(不計工拙)’의 미학이 있다.

- 유홍준 (명지대 석좌교수/ 전 문화재청장)

 

토포하우스 제 1, 2, 3 전시실

2025. 06. 04. () - 06. 15. ()

 

郑泰春是我们这个时代杰出的唱作人虽然他是自学成才遵循不计工拙的美学在街头广场乃至不朽的名曲的舞台上打动了与他生活在同一片天空下的人民的心过去我在进行田野考察时总会在行驶的巴士上播放他和妻子朴恩玉的卡带聆听在北汉江上回想》,共同感受那个时代的痛苦与苦闷

他的歌曲充满深沉的抒情性与深思熟虑的叙事这是他的重要特征也是魅力与骄傲十多年前他突然向我展示了他的书法作品我当时就想这正是郑泰春韵律的视觉再现他虽然全靠自学成才但心中一直有精神上的恩师他尊敬诗人申庚林精神导师白基玩在书法上则可看出他依托于秋史金正喜的造型精神秋史曾说只要尽了心意便不论工拙郑泰春的书法正体现了这种不计工拙的美学

—— 柳弘润明知大学特聘教授 / 前文化财厅厅长Self-taught and adhering to the aesthetic of bulgyegongjol (“not measuring skill or clumsiness”), Jeong Tae-chun is one of the outstanding singer-songwriters of our time. In the streets, public squares, and on the stage of Immortal Songs, he moved the hearts of those who lived under the same sky in this era. Over the years, whenever I went on field trips, I would listen to Jeong Tae-chun’s By the Bukhan River and his wife Park Eun-ok’s Reminiscence on cassette tapes in a moving bus, sharing in the pain and agony of the times.

His songs are marked by deep lyricism and thoughtful narrative that’s his charm, his strength, and his pride. About ten years ago, he suddenly showed me his calligraphy work, and I thought: Jeong Tae-chun’s rhythm had finally been visually reborn. Though all his accomplishments were self-taught, he always had mentors in spirit. He admired the poet Shin Kyung-rim and the activist Baek Ki-wan, while in calligraphy, he leaned on the formative spirit of Chusa Kim Jeong-hui. Chusa once said, “If you’ve poured your heart into it, don’t judge whether it’s good or bad.” Jeong Tae-chun’s calligraphy embodies this bulgyegongjol aesthetic.

Yoo Hong-jun (Distinguished Professor at Myongji University / Former Administrator of the Cultural Heritage Administration)

 

한편

정태춘 박은옥의 새 콘서트 투어 <나의 시, 나의 노래> 6월에 시작

5월에 정태춘 박은옥 12집 앨범 <집중호우 사이>가 발매됨.

6월에 정태춘 박은옥의 새 콘서트 투어 <나의 시, 나의 노래> 시작. (5월 부산과 대구, 6<울산><서울>, 이어서 하반기 계속) 정태춘 노래시집 <집중호우 사이>와 붓글 모음 <노래여, 노래여> 출간 이 전체를 <2025’ 정태춘 박은옥 문학 프로젝트>로 진행 중

 


 

# 全球艺术平台 Global Art Platform #한국사진방송 #k-arts #韩国艺术

www.koreaarttv.com =Korea image broadcasting co.

#韩国裸艺术 (Hánguó luǒ yìshù) #Korean Nude Art

2025.06.02. launching

 



# 全球艺术平台 Global Art Platform #한국사진방송 #k-arts #韩国艺术 www.koreaarttv.com =Korea image broadcasting co. #韩国裸艺术 (Hánguó luǒ yìshù) #Korean Nude Art
무료유료
스크랩하기 공유받기O 신고하기